تحلیل مبانی نظری و روش شناختی مطالعات تطبیقی در حوزه هنر

پایان نامه
چکیده

امروز «مطالعات تطبیقی» عنوانی مرسوم و متداول در عرصه پژوهش های علوم انسانی و علوم فرهنگی است. با آنکه در عرصه هنرپژوهی دانشگاهی در ایران سهم بزرگی از تحقیقات را می توان ذیل «مطالعات تطبیقی هنر» دسته بندی کرد، اما با توجه به کمبود منابع تحقیقاتی در این حوزه، تعاریف کامل و دقیقی برای آن موجود نیست. چه بسا پژوهش هایی که در عنوان خود به این رویه پژوهشی اشاره دارند ولی در عمل نشانی از انجام بررسی های تطبیقی روش مند، انتخاب دقیق و جهت مند رویکردهای نظری، و کاربست هدف مند روش های تحقیق تطبیقی در آن ها به چشم نمی خورد. این رساله به نیت بررسی چالش های پیش روی محققان تطبیقی و با قصد ارایه تعاریف بنیادین و معرفی مهم ترین رویکردهای نظری و روش های تحقیق در پژوهش های تطبیقی هنر انجام یافته است. برای نیل به این منظور عمومی ابتدا کوشیده ایم دسته بندی ها و صورت بندی هایی از انواع پژوهش های تطبیقی ارایه نماییم، و گونه های مختلف، و بعضا دیگرگونی، از پژوهش ها و تحقیقات را که ذیل این عنوان جمع می شوند، از یکدیگر تمیز دهیم. در فصل مربوط به چارچوب های نظری، رویکردهای شرق شناسی و پسااستعماری، انسان شناسی، پدیدارشناسی، بینامتنیت، تاریخ گرایی مکتب آنال، و تاویل گری (هرمنوتیک) گادامر، و در فصل مربوط به روش شناسی تحقیق، روش های تبیین قیاسی، تمثیلی، و استقرایی را مطالعه کرده ایم. در پیوست دوم این رساله تعداد 360 پژوهش دانشگاهی، که عنوان مطالعات تطبیقی هنر را بر پیشانی داشته اند، در سی وشش رده موضوع شناختی بررسی و تحلیل کرده، و سعی نموده ایم ضمن به دست دادن دورنمایی کلی از موضوعات و مضامین مطرح در پژوهش های تطبیقی هنر در ایران، کمبودها و فضاهای خالی را هم نشان دهیم. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و عمدتا با به کارگیری منابع کتابخانه ای انجام پذیرفته است.

منابع مشابه

تحلیل رابطۀ شناخت شناسی کانت و مبانی نظری هنر مدرن

چکیدهبرخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفۀ هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطۀ نظریۀ شناختکانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهندۀشناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ۀشناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تأکید و از سو...

متن کامل

بررسی و تحلیل روابط دوجانبه مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر

اگر بپذیریم که تاریخ رسمی هنر، طبق کتب و منابع مرجع، متشکل است از مجموعه‌ای از دسته‌بندی‌های تاریخی من‌جمله مکاتب، سبک‌ها، و شیوه‌های هنری، که مورّخان هنر در باب هنر ملل گوناگون ارائه کرده‌اند، می‌توان رابطه و بستگی‌های مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر را بر حسب چگونگی بهره‌گیری تطبیق‌گران از این طبقه‌بندی‌ها و استفاده‌های متقابل تاریخ هنر از دست‌یافته‌های مطالعات تطبیقی توضیح داد. در این مقاله...

متن کامل

مکتب نقدبنیاد در مطالعات ادبیات تطبیقی؛ مبانی نظری و الگوهای روش‌شناختی

مطالعات تطبیقی ادبیات به مثابة یک حوزة معرفتی پویا، رویکردها و الگوهای روش‌شناختی متعددی را به دست داده‌است. معرفی این الگوها ضمن آنکه سبب‌ساز روشمندی در پژوهش‌ها می‌شود، می‌تواند بستری را برای انجام مطالعاتی نوین و بسامان در این حوزه فراهم آورد. پژوهش پیش‌رو بر مبنای چنین انگاره‌ای، و با نگاهی توصیفی و تحلیل‌گرا، ابتدا اندیشه‌ها و آثار برخی از نظریه‌پردازان مکتب موسوم...

متن کامل

ملاحظات روش شناختی در مطالعات حوزه جنسیت

آنچه یک پژوهش علمی را از یک پژوهش غیرعلمی جدا می کند و موجب اعتبار و یا بی اعتباری آن می شود، روش شناسی پژوهش است.بسیاری از مشکلات و چالش های اساسی به ویژه در مطالعات حوزه علوم انسانی ناشی از ابهام روش شناختی آنهااست. ملاحظات روشی به ویژه در پژوهش هایی مانند مطالعات حوزه جنسیت که در چارچوب یک رشته خاص علمی نمی گنجند، به دلیل ماهیت و ابعاد پیچیده آنها از دقت و حساسیت بیشتری برخوردار است. ازاین ر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023